(10 januari 2024)
De opdracht was een column met '5 manieren om...'
Op dit moment zit ik middenin een verhuizing. De tweede in een jaar. Verhuizen is vaak een ‘goede’ aanleiding om stress te krijgen. Maar dat hoeft niet! Hoe? Ik geef je 5 tips!
EEN
Oké ik realiseer me, dat dit misschien niet is wat je wilt horen: verhuis
niet! Want eerlijk is eerlijk: niet verhuizen, betekent geen verhuis-stress.
Niks inpakken, niet klussen, niet sjouwen. Of krijg je juist stress van het
idee dat je níet gaat verhuizen? Misschien ben je echt toe aan een je eerste
eigen plek, een ander huis of een andere omgeving? Dan wordt de verhuis-stress dus
níet-verhuis-stress. Toch stress… ai! Dan is verder lezen wellicht een goed
idee. Want je wilt wél verhuizen.
TWEE
Uit eigen ervaring weet ik, dat je misschien denkt: joh, die paar dingen
verhuizen we wel even met z’n tweeën. Een paar doosjes inpakken, busje huren en
gaan met die banaan. Been there, done that! En geloof me: ik had stress…
heel veel stress. Met de wasmachine van 2 steile trappen naar beneden was zelfs
met z’n tweeën onverantwoord. En al die dozen sjouwen… killing! Dus wees niet
eigenwijs en voel je niet bezwaard om hulptroepen in te schakelen. Een paar
extra handjes verkort de verhuisdag en het scheelt enorm veel pijntjes.
DRIE
Ik ben dol op lijstjes. Boodschappenbriefjes, to-do-lijstje met klusjes, verlanglijstjes.
Heerlijk. En die liefde voor lijstjes kan je gebruiken voor een goede
organisatie van de verhuizing. Wat moet ik van tevoren kopen en regelen? Verhuisdozen
en vloeipapier, verhuisbusje, adreswijzigingen... Wat moet er in het nieuwe
huis gebeuren voordat je erin kan? Moet je nog schilderen, behangen, verbouwen?
Schrijf het op, dan kan je afvinken als je iets gedaan hebt. Dat is zo lekker:
afvinken! En belangrijker: je houdt overzicht.
VIER
Begin op tijd met het plannen van de verhuizing. Je hoeft de dozen niet in één
dag te vullen. Elke dag een aantal, gedurende een week of twee is ook prima. Als
je het dan even niet meer ziet: zet een lekker bakkie koffie of thee en denk
‘morgen weer een dag!' Zorg dat je op de verhuisdag alleen nog de laatste
rommeltjes hoeft te doen. Begin je te laat, dan ligt er op het eind ineens nog
een hele berg, waarvan je niet weet wat je ermee moet. Ik heb ooit al die
laatste spullen in een enorme doos gelazerd, omdat ik door de bomen het bos niet
meer zag. Chaos in mijn hoofd, chaos in mijn huis.
VIJF
Kan je de euro’s missen, dan is het een goed idee om een verhuisbedrijf in te
schakelen. Ze bieden de mogelijkheid om álles uit handen te nemen. Inpakken, zelfs
het demonteren en weer monteren van meubels, loshalen en weer ophangen van
verlichting. Je kunt ook zelf alles inpakken in de dozen die het verhuisbedrijf
levert. Goede stevige dozen in verschillende maten voor al je spullen. ’s
Morgens rijdt de vrachtwagen voor, sterke verhuizers laden alle spullen in en
jij kunt ze in het nieuwe huis opwachten en wijzen waar alles heen moet. Oh nee,
dat heb je al op de dozen geschreven. Je
kunt gewoon toekijken! Koffietje erbij.
Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten