dinsdag 2 februari 2016

Plant eens een plantje... in huis.

Ooit werkte ik in een bloemen- en plantenwinkel. In die tijd had iedereen, in mijn herinnering, planten in het interieur. Verspreid door de hele kamer stonden mooie en minder mooie planten en net zulke mooie (of minder mooie) potten. Je moest wel echt "géén groene vingers" hebben als je een huis had zonder levend groen.
Vier planten in de vensterbank, één op de tv (ja dat kon toen nog), één op de hoek van de hoge kast (liefst een hangend exemplaar) en naast de bank mocht wel een grote op de grond staan.

foto: kalanchoe.nl

Bij 'mijn' winkel veel verkocht (voor 'erbij'), was de kalanchoe... een rijk bloeiend vetplantje. Oh wat had ik een hekel aan die plant. En nóg...! Mijn haren gaan overeind staan als ik Rob (die van de tuinverbouwing) voor de zoveelste keer de TiSento zie aanprijzen. Sorry, maar ik vind het vreselijk. Mijn voorkeur ging (en gaat) toch echt uit naar groene planten in allerlei schakeringen, van grijs- tot frisgroen.

Met de jaren verdween de plant steeds meer naar de achtergrond. In ieder geval bij mij.
Ik haalde groen in huis in de vorm van bloemen en decoratieve takken, maar echte planten waren een uitzondering. In de afgelopen jaren gooide ik meer planten weg, dan ik kocht en maandenlang had ik níets in huis.

foto instagram: @milou_nieuwenhuis

Toch zie je de 'veel planten' trend terugkomen. Op mijn geliefde instagram is groen in huis weer helemaal hot en als je zoekt op #urbanjungle (of alles wat daarop lijkt) zie je deze nieuwe ontwikkeling ruimschoots voorbij komen. Vooral cactussen en vetplantjes doen het goed, maar ik zie ook de mooi generfde Alocasia voorbij komen en wat te denken van de Pilea. Rondom deze laatste bestaat zelfs een hele uitwisselingsmarkt.

Pilea
foto instagram: @plantenfestijn


foto instagram: @ceramicmagpie

Ik geef het toe: ook ik ben weer om! Een jungle is het nog niet, maar onlangs heb ik wel de nodige planten gekocht en ze stylish verantwoord een plekje gegeven. En ja: ik word er blij van! In mijn veranderende interieur brengt het levende groen meer sfeer, warmte en vrolijkheid. Het haalt net dat kille randje weg van het vele zwart, wit en grijs. Zeker in combinatie met houten accessoires.


En samen met de kleur geel, die zich terug knokt in mijn huis, maken de planten me blij. Frisgroen, grijsgroen, donkergroen: de plant is terug van weggeweest en dat is wat mij betreft een goede ontwikkeling!


Ik denk er zelfs over om de trend door te trekken in andere dingen... zoals een groene muur! Je ziet het: instagram blijft inspireren.

Mooie kleur op de muur...
foto instagram: @bintihome



Geen opmerkingen:

Een reactie posten