maandag 17 september 2018

Duurzame dummie

Sinds vandaag staat er een spaarpot in de keuken. Op de plank, in het zicht. Oké het is eigenlijk een mandje, waar vanaf nu hopelijk geregeld losse munten in verdwijnen. Mijn matties zullen denken, dat het het potje is, waar ik een eventueel buitenlands reisje van wil betalen, maar nee, dat is een ander potje.

Het zwart-witte mandje is mijn spaarpot!

Dit mandje op de plank dient een heel ander doel. Het is mijn begin van 'duurzamer leven'. Iets dat al langer in mijn hoofd speelt, maar waarmee ik uit gemakzucht eigenlijk zelden iets doe. Hoewel ik naar mijn zin te veel bivakkeer op social media, levert me het toch iets op. Duurzamer, milieuvriendelijker leven is de laatste jaren steeds meer uitgegroeid tot een hot item. In het gewone dagelijkse leven speelt het meer en meer een rol en dat merk je ook op Facebook en Instagram.

foto: www.seepje.nl

Het afgelopen jaar zag ik het merk Seepje geregeld voorbij komen en tot mijn verrassing zag ik het vanmorgen in het wasmiddelenschap van AH staan. Ik vond dat echt tof om te zien, hoewel ik het zelf nog niet gebruik. Onder de naam Seepje worden wasmiddelen en andere schoonmaakmiddelen verkocht, die gemaakt worden van de schil van de Sapindus mukorossi vrucht uit India en Nepal. Door dit natuurproduct is wassen minder belastend voor het milieu en de 'schillenboeren' krijgen er een eerlijke prijs voor betaald.

Ik volg Mirjam Hart van Een Goed Verhaal al een behoorlijke tijd op Instagram en Facebook. Zij post steeds vaker inspirerende blogs en foto's, waarin ze haar manier van duurzaam leven deelt. Ze laat zien hoe je kleine stapjes kunt zetten en ook zonder al te veel moeite alvast kunt beginnen met een milieuvriendelijker huishouden.
Ook de jongste dochter van mijn lief is begaan met natuur en milieu. Ik vind het bijzonder om te zien, hoe zij nadenkt en zich boos maakt over dierenleed, hoe ze zich verdiept in het milieu en op haar manier een bijdrage levert, onder andere door vegetarisch te eten (net als haar oudere zus trouwens ;))

In de jaren dat we in een rijtjeshuis met een tuin woonden, waren we trouw in het scheiden van ons afval. GFT, rest-afval en plastic werden keurig apart bewaard. Maar sinds we in ons appartement wonen, met niet al teveel (buiten)ruimte, is de klad erin gekomen. Of eigenlijk: we zijn ermee gestopt. Want waar laat je je groenafval? Op het balkon? Dat gaat zo stinken en dat is vervelend als je buiten zit en het is een lelijk ding, zo'n afvalbak. Waar wordt het in de stad opgehaald of ingezameld? Gedoe gedoe gedoe… Typisch gevalletje gemakzucht!

De Bee's Wrap is een goed alternatief voor bv. 
huishoudfolie.
foto: www.beeswrap.com

De laatste weken begint mijn geweten steeds meer te spreken en daarom is het hoog tijd om stappen te zetten. In eerste instantie houdt 'het gedoe' veel mensen (en mij dus ook) tegen om bewustere keuzes te maken, maar naar mijn mening is ieder klein stapje al een goed begin. Je hoeft niet meteen alles rigoureus om te gooien. Dat is vaak onhaalbaar. Maar een klein stapje, een eerste verandering, kan het begin zijn van een mooi en duurzaam leven.

Maar waarom dan dat spaarpotje? Om dat het hoog tijd is voor onze eerste stap en ik ook wel zie, dat aan veel kleine oplossingen wel een prijskaartje hangt. En door een spaarpotje te maken en een wensenlijstje van 'hulpmiddelen', heb ik een stok achter de deur. Een rol huishoudfolie kost 80 cent, de Bee's Wraps (gemaakt van o.a. organische katoen en bijenwas) die ik wellicht wil gebruiken hebben een aanzienlijk hogere prijs (drie velletjes van 17x20 cm kosten ca. €20,-). Mijn zoektocht naar alternatieven is pas net begonnen, dus dit is slechts om je een idee te geven.

Natuurlijk kan ik ook zonder spaarpot de eerste stappen zetten en dat ga ik ook doen. Als ik weer wasmiddel nodig heb, ga ik Seepje zeker uitproberen! Maar ik zal/kan niet in één keer een nieuwe afvalbak (met meerdere compartimenten), Foodhuggers en Bee's-Wraps kopen. Dus daarom mijn spaarpotje.

Foodhuggers zijn op meerdere manieren toepasbaar.
Gemaakt van siliconen (BPA- en ftalaatvrij)
foto: www.foodhuggers.com

Ondertussen liggen er in onze keukenlades nog genoeg hulpmiddelen, die ik in de toekomst niet meer wil gebruiken, zoals vershoudfolie, boterhamzakjes, plastic flesjes, rietjes...
Wat doe ik daarmee? Ik zou zelf denken: ze liggen er nu, laat ik ze maar opmaken, maar ik hoor graag van doorgewinterde 'groene' lezers, wat ik er (beter) mee zou kunnen doen.

Ik ga ongetwijfeld nog groene flaters slaan, uit gewoonte verkeerde keuzes maken of keuzes waarvan ik denk, dat ze goed zijn... maar toch niet. De komende tijd zal ik mijn kleine stapjes met jullie delen en hopelijk kan ik jullie dan ook inspireren om (milieu)bewustere keuzes te maken. Ondertussen ben ik benieuwd hoever jij bent met een duurzamer leven? Zit het net zoals bij mij vooral nog in je hoofd of pas je het al veelvuldig toe? Let me know! En natuurlijk zijn alle tips voor deze 'duurzame dummie' van harte welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten