maandag 26 mei 2014

Zondag gesloten... !?

Afgelopen weekend was ik voor het eerst in weken weer spontaan, zonder verlofaanvraag, een heel weekend vrij. En dat zijn de momenten dat je je realiseert, hoe lekker het is om weer eens echt 'weekend' te hebben. Vaak zie je op vrijdag blije foto's en teksten voorbij komen op de social media, die het welverdiende vrije weekend inluiden. Er zijn momenten, dat ik me daar aan stoor. Want hoeveel mensen zijn er wel niet, die helemaal geen 'weekend' hebben...??

Waarschijnlijk klink ik oubollig als ik terug verlang naar de tijd dat zondag nog een vrije dag was. Voor de meesten was dat zo, want ik moet hierbij natuurlijk vermelden, dat bv. in de zorg veel mensen de weekenden werken, want ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, brandweer, politie, horeca etc. gaan niet 'dicht' op zondag. Respect voor hen! En dan heb ik het nu vooral over de zòndag, maar op de zaterdag zijn er nog veel meer mensen 'de klos' (ja ja ik weet dat niet iedereen die in het weekend werkt het zo ervaart!).
Tegenwoordig werk ik bijna ieder weekend... de zaterdag òf de zondag. Zou de zondag echter een 'gesloten' dag zijn en je moet dan om de week op zaterdag werken... dan heb je om de week een heel weekend vrij... Ik zou er voor tekenen!

Ik ben blij met mijn werk, laat daar geen twijfel over bestaan, maar als het aan mij had gelegen, had de koopzondag (en koop-feestdag) niet uitgevonden hoeven worden. De 'bazen' zullen erover nagedacht hebben, het zal lonen en ik geef toe dat ook ik me schuldig maak aan shoppen op zondag, maar ik kan ook heel goed zonder. Ik kan die jas, schoenen, kast of kaas ook prima op zaterdag of maandag kopen.

Toen ik in 2008 in een winkel ging werken, was de 'wekelijkse' koopzondag daar nog niet ingevoerd, maar ook daar besloot men uiteindelijk mee te gaan met de ontwikkeling van deze tijd en als personeel heb je dan eigenlijk geen keuze. Je moet mee. Tenzij je gegronde bezwaren (geloofsovertuiging) hebt tegen werken op zondag, maar die bezwaren heb ik niet. En als je niet meedoet? Ik heb niet het gevoel dat dat geaccepteerd wordt, maar ik heb het nooit geprobeerd.

Ik 'vrees' dat de ontwikkelingen nooit teruggedraaid zullen worden, maar ik had gewoon even de behoefte om dit van me af te schrijven.
Ondertussen werk ook ik vrolijk door in het weekend, want het is 'part of the job'...maar laten we ons realiseren dat veel mensen de weekenden werken, zodat 'de rest van ons' boodschappen kan doen, kan shoppen, verzorgd wordt, plezier kan maken en kan uitgaan....

Zaterdag a.s. ga ik weer lekker werken, maar oh wat is een vrij weekend op z'n tijd heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten